góðan daginn - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Kirsten & Justin - WaarBenJij.nu góðan daginn - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Kirsten & Justin - WaarBenJij.nu

góðan daginn

Blijf op de hoogte en volg Kirsten & Justin

08 November 2013 | IJsland, Reykjavik

Twee weken geleden zijn we op zaterdag even naar Kringlan (winkel centrum) geweest en zijn ’s avonds Asgeir en Patrick bij ons geweest om gezellig wat biertjes te drinken. Zondag zijn we naar de o zo spectaculaire rommelmarkt van Reykjavik geweest. Aangezien Kirsten hier graag een keer wilde kijken heeft Justin zich opgeofferd mee te gaan. Wat een rommel kan een (IJslands) mens hebben zeg! Opvallend is dat op deze rommelmarkt voornamelijk buitenlandse (vooral Aziatische) mensen hun prullaria proberen te verkopen. Naast een afdeling voor kleding, schoenen en speelgoed is er ook een ‘ Food Corner’. Als we hier langer dan 5 minuten rond hadden gelopen had je ons op kunnen vegen, want wat een vislucht!! Hier wordt dan ook echt alles van elk dier verkocht. Gedroogde haai, complete lamskoppen, varkensballen etc etc. Na een aantal minuten stonden we dan ook weer buiten en haalden we opgelucht (frisse) adem.

Vorig weekend zijn we op vrijdag avond even de stad in gegaan om te proosten op de verjaardag van de vriendinnen van Haukur en Asgeir. Zij zijn samen met twee andere zussen een vierling; de enige vierling in Reykjavik en omgeving! En aangezien zij dit jaar 25 werden (opgeteld dus 100!) stonden ze de volgende dag in de krant met een grote foto. Na wat drankjes te hebben genuttigd zijn we met Haukur en Elin naar hun huis gegaan en hebben het feestje daar voortgezet!
Op zaterdag waren we uitgenodigd voor een Halloween feestje bij een vriendin van een van de zussen. Uiteraard konden we hier niet in ons dagelijkse kloffie aankomen,dus zijn we zaterdagmiddag samen met Haukur, Elin en Patrick op zoek gegaan naar een outfit. Aangezien de winkel waar we naartoe gingen ‘Hocus Pocus’ heette zou je verwachten dat we hier wel konden slagen, maar helaas; geen leuke outfits voor ons. Op naar de volgende winkel dan maar. Deze was aanzienlijk groter en gelukkig konden we hier dan wel slagen. We waren er snel uit; Justin als piraat (Nee, niet de Johnny Depp look-a-like; eerder een Piet Piraat!) en Kirsten als een poes (Nee, geen sexy kitty maar een heel schattig poesje). Ook die dag hebben we weer een bekende IJslander gezien; de zangeres van de groep Of Monsters And Men (bekend van de single little talks). Ook hier keek niemand raar op toen zij naar de kassa liep met een bunny outfit.
Na ons flink te hebben uitgedost zijn we op weg gegaan naar het feestje. Aangezien wij een van de eerste waren was het nog erg rustig, maar uiteindelijk hebben we een gezellige avond gehad.

Justin heeft het nog steeds lekker druk op zijn werk maar vindt het ontzettend leuk. Kirsten is vandaag bij een accountant geweest om de mogelijkheden van een freelancer te bespreken. Dit ziet er allemaal heel positief uit. Ze kan dus snel aan slag met haar eerste project!

Afgelopen week hebben we op kantoor bij Justin een ware Pepernoten – Pepparkaka wedstrijd gehouden. Wij Nederlanders waren flink aan het opscheppen over onze overheerlijke pepernoten en hoe typisch Nederlands deze zijn, toen Haukur en Asgeir met de mededeling kwamen dat zij deze ook hebben! Wij geloofden dit natuurlijk niet, dus dit vroeg om nader onderzoek! Aangezien wij een zak pepernoten mee hadden gekregen hebben we de IJslanders uitgedaagd voor een ‘Blind Tasting’. De drie Nederlanders kregen een blinddoek om en moesten het verschil kunnen proeven tussen de Nederlandse pepernoot en de IJslandse. Alhoewel Justin er wel in slaagde de Nederlandse te herkennen, ging het Kirsten iets minder goed af. We moeten dan ook wel toegeven dat ze echt erg veel op elkaar lijken! Hier is dit dus een typische Kerstmissnack!

Aangezien we maar tot maart in ons appartement kunnen blijven, gaan we ons volgende maand inschrijven op een website waar we veel appartementen kunnen zien die te huur zijn. Veel IJslanders zeggen dat het momenteel vrij moeilijk is om een goed appartement voor een goede prijs te vinden, dus beginnen we maar alvast met zoeken!

Aankomend weekend zijn we van plan om naar een van vele zwembaden in Reykjavik te gaan. Het zwembad zelf stelt niet al te veel voor, het gaat voornamelijk om de ‘ hot-tubs’. Het water wordt verwarmd met behulp van geothermische energie dat komt uit bronnen uit de omgeving. Vaak zijn er verschillende warmwaterbaden met verschillende temperaturen, tussen de 36 en 45 graden.

Het begint hier nu weer een stuk kouder te worden. Deze week tussen de -1en 4 graden. Maar toch hebben we geluk, want we hebben niet veel regen!

We hopen dat alles goed gaat in Nederland, ondanks het Pieten drama!

Liefs
Justin en Kirsten

• 08 November 2013 - 22:34

Pap & Ria:

Morgen over 2 weken zijn wij er!
    Justin heeft voor ons al 'n programma gemaakt voor de week vakantie in IJsland. Ziet er goed uit dus we kijken er naar uit. Goed te horen dat het jullie daar goed gaat en dat er ook met jullie social life niets mis is.
    Nu vol er tegenaan met je eerste project op freelance- basis. Succes daarmee. Kuzzzzz voor beiden. Pap & Ria.

• 08 November 2013 - 23:32

Maya:

Hoi Justin en Kirsten,

Hartstikke fijn om te lezen dat het zo goed met jullie gaat in Reykjavik, zowel zakelijk als privé.
    Zie dat jullie over een paar weken bezoek krijgen uit Nederland; zal toch wel fijn zijn om familie te zien.
    Prettig weekend en tot een volgende keer.

Groetjes, Martin, Maya en Jeftha

• 09 November 2013 - 07:30

Maartje:

Leuk om te lezen dat het met jullie lekker gaat! Druk met werk en de vrije tijd wordt goed besteed met veel gezelligheid :-)

Veel succes met jullie zoektocht naar een huisje! En genieten van het bezoek uit Nederland.

Groetjes uit een nat maar nog niet zo heel erg koud Tiel,
    Maartje, Marije en Dionne

• 09 November 2013 - 08:03

Oma:

Hallo Justin en Kirsten.
    Wat een leuk verslag, hoef niet te vragen of jullie het naar zin hebben.
    Kirsten gezellig dat je ouders komen.
    De foto,s waren ook leuk.
    Dikke kus Oma

• 09 November 2013 - 08:59

Ankie:

Hoi hoi,
    Wederom een leuk verslag.

Ik heb ff wat gegoogled en het volgende gevonden. Als Kerstmis nadert, komt volgens de folklore Grýla uit de bergen op zoek naar stoute kinderen die zij in de zak stopt om later op te kunnen eten. Behalve Grýla en haar zonen komt ook hun kat er aan, op zoek naar kinderen die dat jaar geen nieuw kledingstuk hebben gekregen. In de oude tijden waren nieuwe kleding of schoenen een soort beloning voor gehoorzame kinderen, of voor kinderen die dat jaar hard gewerkt hadden. Luie kinderen kregen geen nieuwe kledingstukken. Als ze door de Kerstmiskat gevonden werden, dan werden ze opgegeten).Grýla is te vergelijken met onze zwarte piet waarmee stoute kinderen gedreigd werden totdat een aantal etnisch correcte lieden meenden de kwade piet te moeten vervangen door een liefelijk mannetje. Jullie waren ons dus al voor!!!

Ik weet wel wanneer wij dus NIET naar Ijsland komen! In december! Haha. Bovendien is het dan vast veels te koud.

Tot snel. Hier of misschien wel via Skype!
    Groetjes met sproetjes. xxx

• 09 November 2013 - 16:39

Netty Van Culenborg:

Hoi Kirsten en Justin,

Leuk dat jullie ons zo op de hoogte houden van het reilen en zeilen in IJsland!. Aan de titel te zien spreken jullie ook al iets van de taal.
    Hier is het al 2 dagen droog! Dat is even wennen.
    Gezellig dat er bezoek uit Nederland komt.
    Inderdaad is Justin net Piet Piraat en Kirsten net zo lief als onze Sproet.

Blijf lekker genieten van alle leuke dingen.

Groetjes,
    Jan, Netty , Pien en Marieke

• 10 November 2013 - 19:34

Anita:

Hallo Kirsten en Justin,
    Fijn dat jullie het goed maken en het samen zo gezellig hebben,
    veel succes met het zoeken van een huisje(dat lukt jullie wel)
    Veel plezier met jullie pap en Ria

Groetjes van ons allemaalxxxxxx